2026학년도 1학기 대학원
학위청구논문 제출연한 연장 신청 안내
1. 신청요건
: 학위청구논문 제출연한 연장(특례) : 본 대학원 석사, 박사과정을 수료하고 부득이한 사유로 학위청구논문
제출연한이 경과되어 현재 영구수료 된 자 및 영구수료 예정자
1) 2020학년도 2학기 입학생까지 : 입학년도로부터 석사과정은 6년, 박사과정은 10년, 석·박사통합과정은 12년
2) 2021학년도 1학기 입학생까지 : 입학년도로부터 석사과정은 4년, 박사과정은 8년, 석·박사통합과정은 10년
※ 위 신청자는 대학원위원회의 심의를 거쳐 승인을 받아야 함
2. 제출 서류
- 제출연한 연장 신청서 (붙임양식 참조)
- 지도교수 의견서 (별도양식 없음, 자유양식)
- 증빙자료 (최소 10페이지 이상의 학위청구논문 내용 첨부)
3. 제출 기간 : 2025년 12월 1일(월) ~ 19일(금) 16:00 *제출기한 엄수
* 봄학기는 6월 초~중순, 가을학기는 12월 초~중순
4. 제출 장소 : 정보대학 행정팀(우정정보관 102호)
5. 심의
학기 말(12월) 신청자에 대해 방학 중(1월 중~말) 심의하여 다음 학기(2026년 3월) 진입
6. 유의사항
1) 대학원위원회에서 허가한 연장대상자는 학위청구논문제출 자격시험에 합격하여야함.
- 재적 당시 이미 종합시험에 합격한 경우에는 학위청구논문제출 자격을 갖춘 것으로 인정함.(재응시X)
- 박사과정은 4과목, 석사과정은 3과목을 합격해야하며, 이중 일부과목만 합격하였다면 남은과목은 허가받은 후 응시해야함)
- 재적당시 기합격한 외국어시험의 경우 합격으로 인정됨
2) 대학원위원회에서 인정한 연장대상자는 자격시험에 응시하고 학위청구논문을 제출하기 위하여 소정의 등록금
(수업료의 12%)을 매학기 납부하여야 함 (단, 진입한 첫학기는 재입학금이 추가로 부과 됨)
※ 특례진입자들의 경우, 매학기 정규학기등록금 납부기간에 반드시 납부를 하여야함.
3) 학위청구논문 제출연한 연장신청은 1회에 한하여 신청 및 인정되며, 허가받은 학기를 포함 2학기 이내에 석사,
박사학위논문을 제출하여 통과해야함
4) 재적당시 기위촉 지도교수가 퇴임한 경우 현재 재직중인 교원으로 지도교수를 변경해야함
※ 기타 자세한 사항은 정보대학 행정팀(02-3290-4138)로 문의 바랍니다.
Graduate School, 2026 Spring Semester
Notice on Application for Extension of Thesis Submission for Degree Deadline
1. Eligibility
: Special extension of thesis submission for degree : Students who have completed all coursework for the master's or doctoral program at Korea University Graduate School but, due to unavoidable circumstances, have exceeded the submission deadline for thesis for degree and are currently in, or are expected to enter, permanent completion status.
1) For students admitted up to the 2020 Fall Semester: 6 years for the master's program, 10 years for
the doctoral program, and 12 years for the integrated master's and doctoral program from the year
of admission.
2) For students admitted up to the 2021 Spring Semester: 4 years for the master's program, 8 years
for the doctoral program, and 10 years for the integrated master's and doctoral program from the
year of admission.
※ Applicants in the above categories must obtain approval after deliberation by the Graduate School Committee.
2. Required Documents
- Applcation Form for Extension of Thesis Submission for degree (check the attached file)
- Advisor's Written Opinion (no prescribed format; free format)
- Supporting documents (attach at least 10 pages of thesis content)
3. Application Period: Monday, December 1, 2025 ~ Friday, December 19, 2025 * Late submissions will not be accepted
* For reference, the application period is early to mid-June for the spring semester and early to med-December for the fall semester.
4. Submission Venue: Administrative Office, College of Informatics (Woo Jung Informatics Building, Room 102)
5. Deliberation
Applicants who applied at the end of the semester(December) will be reviewed during the vacation (mid-to-late January) and will be admitted to the next semester (March 2026).
6. Important Notes
1) Students whose extension has been approved by the Graduate School Committee must pass the qualifying examination for thesis submission.
- Student who have already passed the comprehensive examination while enrolled are deemed to
have obtained eligibility for thesis submission (no retake required).
- Doctoral student must pass 4 subjects and master's students must pass 3 subjects; if only some
subjects have been passed, the remaining subjects must be taken after approval of the extension.
- Foreign language examinations passed while enrolled will remain valid.
2) Students approved for extension by the Graduate School Committee must pay prescribed tuition
fee(12% of tuition) every semester in order to take the qualification examination and submit the
thesis (an additional re-enrollment fee will be charged in the first semester of re-entry)
※ Students entering under this special provision must make the payment during the regular tuition payment period each semester
3) The extension of the thesis submission for degree may be applied for and granted only once, and
the master's or doctoral thesis must be submitted and successfully passed within two semester,
including the approved semester.
4) If the previously appointed advisor has retired, the student must change their advisor to a current
faculty member.
※ For further details, please contact the Administrative Office of the College of Informatics (02-3290-4138)
Complete 🐴